Turvallisuutta ja työhyvinvointia sosiaalisella medialla?

Kun mainitaan turvallisuus ja sosiaalinen media, monelle – ainakin sosiaaliseen mediaan tutustumattomalle – ehkä tulee mieleen kouluampujat, pommin rakentajat, pedofiilit, rasistiset kiihottajat, koulu- ja työpaikkakiusaaminen sekä tieto- ja identiteettivarkaudet. Onko sosiaalinen media siis uhka turvallisuudellemme? Tietääkö kukaan, että sosiaalista mediaa voisi käyttää myös turvallisuutemme parantamiseen?
 
Turvallisuuden ja työhyvinvoinnin edistäminen on parhaimmillaan yhteistyötä. Mihin siis sosiaalisen median käyttö voisi paremmin sopia? Turvallisuushakuinen turvallisuusväki taitaa kuitenkin arastella ”vaarallista” sosiaalista mediaa, kun ainakin suomalaisten  turvallisuustoimijoiden sosiaalisen median käyttö näyttää olevan vielä varsin niukkaa.
 
Openrisk-hankkeessa tutkimme ja kehitämme sosiaalisen median käyttöä turvallisuutta ja työhyvinvointia edistävien yhteisöjen tukena. Valikoiduin hankkeen vetäjäksi muutaman mutkan kautta. Turvallisuuden tutkijana ja kehittäjänä luen itseni kyllä raskaaseeen sarjaan, mutta sosiaalisen median suhteen olin kyllä alkuun täysi noviisi. Ensimmäinen kehittämiskohde oli siis hankkeen vetäjä itse. Välillä tuntuu, että itsensä kehittäminen on sitä vaikeinta kehittämistä, mutta toisaalta on lohduttavaa havaita, että vastaavalla tutkimusmatkalla on paljon muitakin. Eräässäkin sosiaalisen median ympäristössä tavallisia toistuvia viestejä ovat: ”mitähän täällä voisi tehdä” ja ”mitenkähän tämä toimii?”. Niin, ja onneksi tässäkään hankkeessa päällikön ei tarvitse osata kaikkea itse – asiantuntemusta löytyy kyllä projektitiimistä. 
 
Tässä hankkeessa ei ensimmäisenä rynnätty rakentamaan Facebook-sivuja tai Twiittailemaan. Monenlaista on kuitenkin kokeiltu yhteisöjen yhteistoiminnan edistämiseksi. Tutuksi ovat tulleet mm. yhteisessä dokumenttien luomisessa Etherpad ja GoogleDocs; työpajoissa ThinkTank; sisäisessä tiedonvaihdossa Yammer ja SharePoint sekä pilottikohtaisten yhteistyöalueiden alustana omaa tuotantoa oleva Owela (http://owela.vtt.fi/). Uusimpana sitten tämä blogi. Kokemukset ovat olleet sekä myönteisiä että kielteisiä. Välineellä on väliä: on olemassa vaikeita ja helppoja välineitä – ja vaikeat unohtuvat nopeasti. Teknisia ongelmia tulee eteen aina – toiset niistä kriittisiä, toiset merkityksettömiä. Hyvässä välineessä kriittiset asiat pelaavat. 
 
Hyväkään väline ei automaattisesti herätä yhteisöä henkiin verkossa. Erilaisia kikkoja yleisön houkuttelemiseen on olemassa, mutta näkyvän verkkoaktiivisuuden herääminen tai herättäminen on ainakin minulle vielä mysteeri. Organisaatioissa törmää myös kysymykseen, missä roolissa organisaation jäsenet sosiaalisessa mediassa esiintyvät. Ja jos voi esiintyä työroolissa, niin miten silloin pitäisi esiintyä ja mistä voi puhua? Tätäkin asiaa tässä puidaan.
 
Tällaista tarinaa näin alkajaisiksi.

Tietoja Jouko Heikkilä

tutkija, DI, turvallisuuden ja riskien hallinnan kehittäminen, VTT
Kategoria(t): Käytännön haasteet, Turvallisuus ja työhyvinvointi, Uncategorized, Välineitä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Turvallisuutta ja työhyvinvointia sosiaalisella medialla?

  1. Pirjo sanoo:

    Kun olen itse käyttänyt sosiaalista mediaa jo vuosia sekä työssä että vapaalla, kirjoituksen alussa olevat uhkakuvat yllättävät. Tuoko sosiaalinen media tosiaan noin negatiivisia asioita ensimmäisenä mieleen?

    Minulle sosiaalinen media edustaa yhteisöllisyyttä, tiedonjakamista, ketterää toimintaa, avoimuutta ja mukavaa ajanvietettä. Itse uskon, että sosiaalisella medialla on paljon annettavaa turvallisuuden ja työhyvinvoinnin saralla – vaikkei sosiaalinen media tietysti itsessään ole tae mistään vaan vain mahdollisuus ihmisten toiminnalle.

    Tässäkin hankkeessa ja blogissa on hyvä huomata, ettei ole olemassa yhtä totuutta ja näkökulmaa sosiaaliseen mediaan, vaan siihen liittyy sekä uhkia että mahdollisuuksia, joiden välissä joudumme tasapainoilemaan.

  2. Suvi sanoo:

    Sosiaalinen media synnyttää mielikuvia. Kuten Pirjo yllä kommentoi, mielikuvat eivät ehkä ole yhtä pelottavia kuin mitä Jouko kommentissaa listasi, mutta uskoisin että useimmilla mielikuviin mahtuu jotain siltä negatiivisemmaltakin puolelta. Ja ehkä se on ihan hyvä juttu – pieni epävarmuus ainakin omassa toiminnassa muistuttaa usein vain terveestä kriittisyydestä. Ja epävarmuudesta vielä: voikohan kellään olla sosiaalinen media koskaan täysin hallussa? Sosiaaliseen mediaan voisi melkein määritelmällisesti kuulua ihmettely.

  3. Mervi sanoo:

    Hienoa että Openrisk-blogi on auki! Projektipäällikön kehityskaarta sosiaalisen median saralla ei voi kuin ihailla! Good work!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s