Miten sosiaalinen media määritellään?

Vuonna 2007 ilmestyneessä sosiaalisen median liiketoimintamahdollisuuksia tarkastelevassa raportissamme määrittelmme sosiaalisen median kuvan muodossa. Kuvassa sosiaalinen media syntyy kolmen osatekijän kohtauspisteessä ja nämä kolme osatekijää ovat helppokäyttöinen tieto- ja viestintätekniikka, sisällöt ja käyttäjä ja näistä muodostuvat yhteisöt. Monet sen jälkeen esitetyt määritelmät pohjautuvatkin tähän määritelmään. Jussi-Pekka Erkkola nosti omassa, sosiaalisen median käsitettä määritelleessä työssään esiin sosiaalisen median vuorovaikutteisenä prosessina, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä. Myös Sanastokeskus TSK:n julkaisemassa Sosiaalisen median sanastossa sosiaalinen media määritelään vuorovaikutteisuuteen ja käyttäjälähtöisyyteen perustuviksi viestintävälineiksi, viestintäkanavaksi tai -ympäristöksi.  Määrittelyn avuksi on myös lueteltu esimerkkejä sosiaalisen median sovelluksista.

Alunperin sosiaalisen median määritteleminen oli ehkä itse asiassa helpompaa kuin nykyisin, koska sosiaalisen median suosion myötä sosiaalisessa mediassa suosittuja toimintoja on tuotu yhä laajemmin verkkosivuille. Ja monessa tapauksessa myös erilaiset kaupalliset toimijat ovat yhä vahvemmin läsnä sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi voidaan ottaa vaikkapa Facebook, jossa moni jakaa ja seuraa mediatalojen ja muiden ammatillisten sisällöntuottajien tuottamia sisältöjä.

Kategorinen jako sosiaalisen median sovelluksiin ja muihin ei siis ole kovin helppo tehdä, vaan kyse on enemmän sävyeroista: osa sovelluksista on sosiaalisempia kuin toiset. Sosiaalisen median keskeisenä tunnusmerkkeinä voidaan mielestäni pitää pysyviä käyttäjäprofiileita, joiden kautta palvelun käyttö tapahtuu. Se, liittyykö profiili käyttäjätunnukseen vai oikeaan nimeen ei ole oleellista. Pysyvän käyttäjäprofiilin olemassaolo puolestaan antaa mahdollisuuden muodostaa verkostoja toisten käyttäjien kanssa, mikä on sosiaalisessa mediassa hyviä keskeistä. Verkostoja myös hyödynnetään näkymien muodostamisessa tarjolla olevaan sisältöön, eli kaveriverkoston jäsenten tuottamaa tai suosittelemaa sisältöä on helpoin seurata. Sosiaalisuutta edustavat erilaiset tavat kommunikoida toisten käyttäjien kanssa. Kommunikointi voi tapahtua suoraan käyttjien välillä tai jaettujen sisältöjen yhteydessä  niistä keskusteltaessa tai sisältöjä yhdessä muokatessa. Tyypillistä on myös, että käyttäjien monet toimet tallentuvat ja näitä digitaalisia jalanjälkiä käytetään sisältöjen priorisoimisessa.

Yksi kysymys, johon määritelmät eivät yleensä ota kantaa, mutta joka tulee usein esiin, on, pitääkö sosiaalisen median olla kaikille avointa ja julkista. Onko esimerkiksi yrityksen sisäisessä käytössä oleva verkottumista tukeva sovellus sosiaalista mediaa, jos siinä voivat olla mukana vain kyseisen yrityksen työntekijät. Tällaisissa, rajatulle käyttäjäryhmälle suunnatuissa sovelluksissa voi olla keskeiset sosiaalisen median tunnusmerkit, joten kyllä niitä voi kutsua sosiaaliseksi mediaksi. Itse asiassa myös ilmaisissa, suuren yleisön sosiaalisen median palveluissa käyttäjä pystyy yleensä rajaamaan ainakin jossain määrin toimiensa näkyvyyttä.   Pienen käyttäjäkunnan sosiaalisen median sovelluksiin liittyy omat erityishaasteensa, joista tärkein lienee kiinnostavuuden ja aktiivisuuden ylläpitäminen.

Tietoja Asta Bäck

Erikoistutkijana VTT Mediateknologiat osaamiskeskuksessa aiheina sosiaalinen media ja innovaatiot.
Kategoria(t): Käsitteet. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Miten sosiaalinen media määritellään?

  1. Jouko Heikkilä sanoo:

    Sosiaalisen median avoimuus on mielenkiintoinen kysymys siinä mielessä, että perinteinen media ei yleensä ole kaikille avointa – ei sisällön käyttäjmiseen, eikä etenkään sisällön tuottamiseen. Avoimuus voisi olla yksi tärkeä piirre, joka tekee mediasta ”sosiaalisen”. Vuorovaikutteisuus ja yhteisöjen rakentuminen ovat kuitenkin mielestäni merkittävämmät piirteet, jotka tekevät mediasta oikeasti sosiaalisen. Jotta yhteisöt voivat rakentua ja pysyvät elävänä, varmaankin jonkinlainen avoimuus ulkomaailmaan tarvitaan, mutta toisaalta rajattuna yhteisö toiminee kuitenkin sisäisesti paremmin.

    ”Yhteisölle” tässä kohtaa olisin valmis käyttämään väljää määritelmää eli esimerkiksi ”joukko ihmisiä, jotka tunnistavat toisensa jossain tietyssä asiayhteydessä ja ovat vuorovaituksessa kyseisen asian tiimoilta”

  2. Jouko Heikkilä sanoo:

    Vielä toinen asia: ainakin minulla on paha tapa käyttää määritelmiä kovin ”mustavalkoisesti”. Esimerkiksi jos minulle annetaan sosiaalisen median määritelmä, sen pohjalta pyrin sitten luokittelemaan mediat kahteen ryhmään: ”sosiaalisiin” ja ”ei-sosiaalisiin”. Ehkä kuitenkin kannattaisi tarkastella median eri välineiden ”sosiaalisuuden” piirteitä ja mahdollisesti ”sosiaalisuuden” astetta ilman jyrkkää vastakkainasettelua?

  3. Suvi sanoo:

    Itsekin ajattelen sosiaalisen median määritelyä enemmän jatkumona. Yhteisönsä sosiaalinen media tarvitsee, mutta tässä pitäydyn ajattelemasta yhteisöä kovinkaan tiukasti. Yhteisö voi olla jotain tiettyä, tunnettua tai jotain hyvinkin väljää. Minulle ”verkosto” ei ole sosiaalisen median keskeinen ominaisuus. Verkosto vaatisi – kuten Asta viestissään pohtiikin – pysyvyyttä, jonkinlaista tunnistettavuutta, joka mielestäni toteutuu loppujen lopuksi vain joskus siinä toiminnassa, jota itse sosiaaliseksi mediaksi miellän. Mutta kun tässä muussakin toiminnassa tuotetaan hyvinkin vahvasti yhteisiä merkityksiä, kollektiivista kokemusta meistä ja heistä jne. liikutaan mielestäni hyvinkin sosiaalisella sosiaalisen median kentällä. Mielessäni tätä kirjoittaessani on esimerkiksi Aasiakas.net sivusto (jossa ei ole käyttisprofiileita).

    No mutta, sitten tietysti joudutaan määrittelemään ensin ”verkosto” ja sitten ”sosiaalisuus” ja sitten…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s