Hyvä paha sosiaalinen media

Anssi Huismanin tuoreen pro gradu -tutkielman nimi on Hyvä paha sosiaalinen media, ja siinä tarkastellaan sosiaalisen mediaa organisaatioiden viestinnän kannalta. Työssä keskeisessä asemassa oli Delfoi-menetelmä, jota noudattaen yhdeksää sosiaalisen median asiantuntijaa –  allekirjoittanut mukaan lukien –  pyydettiin ottamaan kantaa esitettyihin väitteisiin. Saatujen vastausten pohjalta tekijä hahmotteli tulevaisuudenkuvia ja mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita.

Tulevaisuuden skenaariot on sijoitettu nelikenttään, jossa toisena akselina on sosiaalisen median kehitys ilmiönä ja toisena sosiaalisen median vaikutus yhteiskuntaan. Ilmiön osalta ääripäinä nähdään keskittyminen sosiaalinen media vakiintuneisiin ydinpalveluihin ja toisena sosiaalisen median kentän oleminen hajanainen ja palvelujen ja sovellusten pysyminen jatkuvassa murroksessa.  Yhteiskunnallisen vaikutuksen osalta ääripäät ovat sosiaalisen median arkipäiväistyminen ja arkielämän vaikutusten jääminen pieneksi, ja toisena ääripäänä sosiaalisen median vahva integroituminen elämään työtä, viestintää ja tapoja muuttavana tekijänä. Näin saatavista neljästä skenaariosta on kustakin arvioitu vaikutuksia yrityksten viestintään.

Loppupäätelmissä tekijä toteaa, että  yritysten viestinnän kannalta, että uhka ei suinkaan ole sosiaalinen media, vaan mikäli sosiaalisessa mediassa esiintyy kielteisiä asioita, syy on yrityksen omassa toiminnassa – sosiaalinen media vain voi saada tämän tiedon leviämään aiempaa nopeammin.

Myös tässä meidän OpenRisk-hankkeessamme on tarkoitus tehdä tulevaisuudenskenaarioita, joten tämä Anssi Huismanin työ on mukava kontribuutio siihen suuntaan. Vaikka skenaariötyössä useinkaan ei haluta ottaa kantaa siihen, mikä eri skenaarioiden todennäköisyys on, niin todettakoon nyt kuitenkin, että itse olen taipuvainen pitämään tuota radikaaleinta skenaariota todennäköisimpänä. Se tulee esiin  myös muutama vuosi sitten laatimassamme sosiaalisen median tulevaisuuden vaikutusmahdollisuuksia tiekarttamenetelmällä ennakoineessa raportissa.

Tietoja Asta Bäck

Erikoistutkijana VTT Mediateknologiat osaamiskeskuksessa aiheina sosiaalinen media ja innovaatiot.
Kategoria(t): Tulevaisuus, Tutkimus. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s