Poistakaa vihreä jalankulkuvalo

Jalankulku on tavallisimmista liikkumitavoista vaarallisin tapa siirtyä paikasta toiseen.

Mikä on vaarallisempaa kuin autoilu, mutta vähemmän vaarallista kuin pyöräily?

Mikä on vaarallisempaa kuin autoilu, mutta vähemmän vaarallista kuin pyöräily? (Smid, WOS 2015)

Kirjoitan tätä Portossa. Siis Portugalissa. Osallistun täällä turvallisuustutkimuksen WOS2015 -konferenssiin. Kävelen päivittäin hotellilta konferenssipaikkaan noin 20 minuuttia suuntaansa – yleensä kahteen kertaa. Tämä antaa minulle oivan tilaisuuden tarkastella kaupungin liikennekulttuuria jalankulkijan näkökulmasta. Teen siis ”walk through” -tarkastelua, kuten alan asiantuntijat ja tutkijat tietävät. Vastaavanlaista tarkastelua olen tehnyt tuhansina päivinä 55 vuoden ajan Tampereella ja satunnaisemmin satoina päivinä Helsingissä. Samalla altistan itseni yli 15 kertaiseen (1500% suurempaan) kuolemanvaaraan verrattuna siihen, että käyttäisin taksia tai bussia.

Autoliikenne täällä kieltämättä on kiivaampaa kuin Suomessa. Olen kuitenkin havaitsevinani, että autoilijat täällä kunnioittavat ja varovat jalankulkijoita useammin kuin Helsingissä  – Tampereesta nyt puhumattakaan. Jalankulkijat puolestaan liikkuvat täällä liikenteessä huomattavasti suruttomammin kuin Suomessa. Punaisen valon edessä jalankulkijoista pysähtyy ehkä joka kymmenes ja vilkasliikenteinen katukin ylitetään juuri siltä kohtaa, kun tarve sattuu yllättämään. Liekö näillä jotain yhteyttä keskenään ja kumpi mahtaa olla syy ja kumpi seuraus. Ja mikä lienee tämän vaikutus turvallisuuteen? Ainakaan en ole tänä aikana nähnyt tai kuullut täällä yhtään onnettomuutta. Toki on todettava, että tilastojen mukaan ihmisiä on kuollut liikenteessä Portugalissa enemmän kuin Suomessa, mutta ero on huimasti kaventunut vuosien kuluessa.

Tämän suomalaisen liikennevalistajan painajaisen (poislukien jalankulkijat huomioivat autoilijat) keskellä kohtasin, myöskin heidän toiveunensa. Punaisen jalankulkuvalon edessä isä odotti rattaissa olevan pienokaisensa kanssa valon vaihtumista vihreäksi. Valon vaihduttua he ylittivät kadun. Samalla isä vielä aivan ilmeisesti  opasti rattaissa kuljettamaansa pienokaista, että katu ylitetään vihreän valon palaessa. Osoittavan käden kehonkielestä ei voinut erehtyä.

Câmara Municipal do Porto. Oikealla vihreä jalankulkuvalo.

Câmara Municipal do Porto. Oikealla vihreä jalankulkuvalo.

Mutta onko tämä sittenkään oikein? Minkä viestin vihreä valo oikeasti antaa turvallisuudesta? Punaisella jalankulkuvalolla on selkeä turvallisuusviesti: se muistuttaa jalankulkijaa siitä, että on syytä pysähtyä. Siis pysähtyä ainakin varmistamaan, ettei autoja ole tulossa. Vihreällä jalankulkuvalolla sen sijaan on turvallisuuden kannalta jopa haitallinen viesti: se antaa ymmärtää, että katu on turvallista ylittää. Tämähän ei todellakaan pidä paikkaansa, kuten onnettomuudet kaikkina vuosina ja etenkin viime aikoina osoittavat. Tämä vaarallinen signaali on syytä poistaa. Poistakaa kaikki vihreät jalankulkuvalot!

Turvallisuusvinkki: Vaihda moottoripyöräsi avaruussukkulaan.

Turvallisuusvinkki: Vaihda moottoripyöräsi avaruussukkulaan. (Smid WOS 2015)

Tietoja Jouko Heikkilä

tutkija, DI, turvallisuuden ja riskien hallinnan kehittäminen, VTT
Kategoria(t): Turvallisuus ja työhyvinvointi, yhteiskunta Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s